úterý 27. ledna 2015

Citronový koláč


Už asi od října sním o tom, jak si upeču citronový koláč, který jsem viděla v Apetitu. A protože jsem včera měla poslední zkoušku zimního semestru a protože na mě skočila nějaká viróza, rozhodla jsem se, že teď je ta správná chvíle svůj sen zrealizovat. Po opakovaném prostudování apetitovského receptu jsem usoudila, že rozhodně nebudu postupovat podle jejich návodu na těsto (225g mouky a už ani nevím, kolik vajec, mi na trochu menší koláčovou formu přijde fakt moc) a raději jsem probrouzdala svou kuchařku a taky internet. Nakonec jsem se nejvíce inspirovala těstem u Maryny , u náplně jsem se více méně držela předlohy z Apetitu. 
Pokud budete postupovat podle mého receptu, tak vás musím upozornit na pár drobností:
a) koláč bude opravdu dost citronový. Pokud upřednostňujete jen decentnější příchuť citronu, dejte méně citronové šťávy a trochu více cukru
b) syrová náplň je opravdu tekutá. Proto je potřeba, abyste těsto vymačkali až pěkně vysoko do stran - při předpékání je dobré koláč zatížit fazolemi rozprostřenými na pečící papír. Pokud koláč jen propícháte vidličkou, tak se sice nevypoukne, hrozí ale, že "odstoupí" od stran.

Ingredience (na koláčovou formu o průměru 26 cm):
na těsto
170g hladké mouky
100g másla
1 vrchovatá lžíce cukru moučka
1 vejce
špetka soli
lžíce citronové šťávy
lžička citronové kůry

Mouku s cukrem, máslem a solí rychle zpracuju na drobenku. Přidám vejce, citronovou šťávu a kůru a opět rychle zpracuju do jakžtakž těsta. Vytvořím z něj kouli, vložím do igelitového sáčku a dám alespoň na hodinu chladit do lednice.
Poté ho vyndám, lehce rozválím, přendám do lehounce vymaštěné a vysypané formy a zde už rychle pomocí dlaně vytvaruju rovnoměrně do formy. Propíchám dno vidličkou a uložím ještě na půl hodiny do lednice.
Troubu vyhřeju horkým vzduchem na 180°C a vložím těsto (o vhodnosti zatížení těsta viz. výše). Peču asi 15 minut.

Mezitím si připravím náplň:

250ml smetany ke šlehání
125ml čerstvé citronové šťávy
90g cukru krupice
1-2 lžičky škrobu (můžete použít i vanilkový pudink)
3 vejce + 2 další žloutky

Všechny ingredience smíchám ruční metličkou rychle dohromady. Dávám pozor, aby se ze škrobu netvořily žmolky, citronovou šťávu liji přes sítko, abych zachytila případná jadérka.
Když mám předpečený korpus, náplň na něj naliju.
Zmírním troubu na 140°C a peču asi 40 minut, dokud náplň nezpevní.
Uložím přes noc do chladu a druhý den podávám. Mohu ještě posypat moučkovým cukrem.


P.S. Koláč mi chutná a dokonce velice, příště se ale možná vrátím ke svému křehkému těstu z tohoto receptu, akorát ingredience přepočítám na množství 170-180g mouky.

Žádné komentáře:

Okomentovat