středa 29. července 2015

Broskvový páj podle Gurmetu se špaldovou moukou


Belgičanova mamka nám dala tašku broskví. Byly už hodně zralé, a tak jsem je musela rychle všechny zpracovat. Vzpomněla jsem si, že v Gurmetu byl nedávno recept na broskvový páj. Vyštrachala jsem ho, udělala pár úprav a dala péct.

Výsledek je dobrý, ale až ho budu dělat příště, vyvaruju se některých věcí. Těsta je opravdu hodně a to i když jsem použila větší formu. Taky mi přijde poměrně dost mastné, takže příště bych dávala určitě méně mouky i méně másla. Ubrala jsem také na soli, ale příště bych ubrala ještě více. Naopak k broskvím bych přidala ještě nějaké koření, možná rozmarýn nebo skořici. Oproti instrukcím v receptu jsem také dala o něco méně cukru a broskve jsem z větší části oloupala. Hladkou mouku jsem z půlky nahradila špaldovou moukou.

Níže přepisuju recept z Gurmetu v jeho původním znění a v závorce píšu, co bych udělala jinak.

Ingredience (na formu 27 cm)
na těsto:
350 g hladké mouky (dala jsem to půl na půl se špaldovou, příště bych rozhodně ubrala aspoň tak na 270 g)
35 g cukru
1 lžička soli (stačí 1/2)
225 g másla (ubrala bych na 200 g, pokud bych ubrala i na mouce, pak tak na 140 g)
100 ml ledové vody (se špaldovou moukou musíte dát víc, při ubrání mouky celkově by toto mělo stačit)

Mouku smíchám s cukrem a solí. Přidám vychlazené na kostky nakrájené máslo. Přilívám vodu. Rychle zpracuju na jakžtakž těsto, splácnu do koule, zabalím do folie a dám na 1 hodinu vychladit.
Poté rozdělím na 2 poloviny. 1 vložím do vymazané a vysypané formy a vymačkám pořádně až do krajů. Poté na ni vliju náplň:

na náplň:
1 kg broskví (nejlépe oloupaných)
110 g třtinového cukru (rozhodně ubrat, 80 g bude stačit)
1 lžička soli (stačí tak 1/3)
1 lžička kukuřičného škrobu


Broskve vypeckuju a nakrájím na malé kousky. Smíchám s cukrem, solí a škrobem. Nechám chvíli odstát. Vliju na těsto do formy.

Druhou část těsta rozválím do požadovaného rozměru, přiklopím jí formu, pořádně přimáčknu k okrajům a spojím s první částí těsta. Nožem udělám několik otvorů vprostřed, aby mohla vycházet pára.

Dám na chvíli do lednice.
Mezitím rozpálím troubu na 220 °C. Koláčovou formu položím na pekáč (kdyby vytekla šťáva) a peču asi 45 minut do zlatova.
Mohu podávat buď ještě teplé (což je nejlepší, ale jde to špatně krájet) nebo vystydlé.


Žádné komentáře:

Okomentovat