úterý 7. dubna 2015

Jidáše (šneci z kynutého těsta) snadno a rychle


Možná si řeknete, že jdu trochu s křížkem po funuse, ale když si tyto velikonoční jidáše přejmenujete na šneky z kynutého těsta, můžete je péci po celý rok furt und furt, jak by řekla moje babička. 
Já jsem je letos dělala poprvé - mazanec je u nás výsadou babičky, navíc ho v poslední době ráda a často připravuje Belgičanova maminka, na beránka nemám formu a hot cross buns, které jsem chtěla taky vyzkoušet, by musely déle kynout a na to jsem vzhledem k odjezdu na hory neměla čas. Dělala jsem je víceméně podle receptu z Gurmetu a neskromně musím říct, že se mi opravdu povedly. Obzvlášť první den byly vysloveně výborné. 

Ingredience (na cca 8 kousků):
250 g hladké mouky
125 ml mléka
15 g droždí
50 g cukru krupice
1/2 citronu
2 vejce
60 g rozpuštěného másla (část můžete nahradit sádlem - těsto bude vláčnější)
špetka soli
lžíce rumu
plátky mandlí na ozdobu

Postup:
Vytvořím si kvásek (droždí smíchám s lžičkou cukru, zaliju vlažným mlékem a přídám vrchovatou lžíci hladké mouky). Nechám 10 minut na teplém místě pracovat, dokud se na kvásku nevytvoří "čepice".
Mezitím si smíchám v míse mouku se solí, cukr, nastrouhanou kůru z citronu. Přidám žloutky (bílky dám stranou), rozpuštěné máslo a hotový kvásek. Vypracuji vláčné, ale ne příliš hutné těsto - nemělo by už moc lepit, ale není tak hutné jako třeba na khačapuri. Zakryju utěrkou a nechám hodinu kynout, dokud těsto nezdvojnásobí svůj objem.
Když je vykynuté, odtrhávám asi 50g kousky těsta a na pomoučněném vále z nich vytvářím asi 25 cm dlouhé a 1 cm široké hady.



Ty pak stáčím buď do spirál nebo do esíček.


Pod utěrkou je nechám ještě aspoň 15 minut kynout. Poté je přendám na pekáč vyložený pečícím papírem. Pak smíchám bílky s rumem a tím potřu všechny jidáše. Posypu plátky mandlí. Peču asi 15 minut na 180°C dozlatova.

Podávat je mohu buď jen tak nebo potřené medem s kapkou rumu.

Žádné komentáře:

Okomentovat