středa 18. března 2015

Snídaně u Florentýny - recenze


Když jsem zjistila, že Jana Florentýna Zatloukalová bude vydávat další kuchařku, velmi jsem zbystřila. Dokonce jsem se o ni snažila i soutěžit, ale nikdy jsem ji nevyhrála. A tak jsem si ji někdy začátkem září musela pořídit sama. Nyní, po půl roce od zakoupení, bych tedy ráda zhodnotila, zda se investice vyplatila a zda bych ji doporučila i vám.

Hned poté, co jsem si kuchařku přinesla z obchodu domů, jsem se do ní začetla jako do beletrie. Čtivost je rozhodně jednou z nejsilnějších stránek autorky a odlišuje ji od konkurence. Takže, i když to u kuchařky bude znít trochu divně, zhltla jsem ji jedním dechem. Vysloveně mě navnadila na chystání ranních snídaní, čemuž nahrával i fakt, že jsem toho času pobývala u rodičů, kde je plně vybavená kuchyň, měla ráno spoustu času, protože zatímco ostatní chodili do práce, já se učila doma na zkoušky. A tak jsem hned během prvních dní vyzkoušela bruselské vafle, rychlé vafle, dva druhy trhance, nekynuté lívance, omeletu z trouby, pečené ovoce i smetanové ovocné košíčky. Právě posledně zmiňované košíčky se mi ale připálily a tím skončila zlatá éra této kuchařky a já ji na čas poslala k ledu.



Oprášila jsem ji vlastně teprve nedávno, když jsem hledala recept na nějaký zaručeně rychlý a osvědčený sladký recept a vzpomněla jsem si, že vlastně Florentýna by mi mohla být inspirací. A tak jsem podle ní upekla jablečný koláč, jablečné šneky, rugelach a uvařila těstoviny s hráškovým pestem. A pak taky lutyšské vafle, které ale měly k těm originálním, které znám z Bruselu, celkem dost daleko, takže jsem vám ani neposkytla recept na ně.

Když se nad tím tak zamyslím, mám tuto kuchařku docela ráda a jak je vidno, inspirovala jsem se jí k výrobě mnoha pokrmů. Jenže je tam i pár věcí, které mi vadí. Takže, jaké jsou hlavní klady a zápory?

Klady:


  • Kuchařka je krásná na pohled, skvělá ke čtení
  • Přiměla mě k tomu, abych rozšířila svůj snídaňový repertoár, díky ní jsem začala více snídat kaše (nejvíce sice kaši pohankovou, která v kuchařce ani není uvedená, ale bez Florentýny bych se k tomu asi úplně nedokopala)
  • Recepty jsou přehledné (což je dost pozitivní změna oproti třeba Hovorům s řezníkem)
  • Přináší i zamyšlení nad zdravým životním stylem
  • I když se jedná o kuchařku snídaňovou, recepty z ní můžete využít i při přípravě nedělních moučníků nebo rychlých večeří
  • Vyzkoušela jsem asi 15 receptů, přičemž jen dva z nich mi nevyšly - a to je dost možná způsobené mou nepozorností při čtení receptu
  • Celkově mám dojem, že autorce můžu věřit a že její recepty fungují


Zápory:

  • Ač je knížka čtivá, některé pasáže mě rozčilovaly. A úplně nejvíc zase úvodní dopis dceři s podpisem "máma". Celkově mi knížka přišla více stylizovaná než třeba Kuchařka pro dceru.
  • Přes to, že se Florentýna tak trochu stylizuje do role nutriční poradkyně, některé věci nefungují - u každého receptu je určitý počet střevíčků, které signalizují, jak moc kalorické jídlo je. Nikde už ale není řečeno, zda je tak kalorická jedna porce, respektive, jak jedna porce vypadá. A navíc - většina lákavých jídel má střevíce tři (tedy maximální počet). V souvislosti s tou zdravou stravou mě pak také překvapilo, že téměř u všech pomazánek je v seznamu surovin i máslo. Já dělám pomazánky často a většinou si vystačím jen s tvarohem nebo lučinou a jsou taky výborné.
  • Až příliš mnoho fotek autorky - raději než Florentýnu na sto způsobů v noční košili bych přidala více fotek k receptům
  • Některé recepty jsou až příliš rozkecané. Vím, že Florentýna cílí na kuchařky začátečnice, ale recept na jednoduché jídlo rozepsaný na dvě strany textu nikomu nepomůže, spíš hrozí to, že si něčeho nevšimnete.

Shrnuto a podtrženo, knížka je především skvělou inspirací, která vám ukáže, že i dopoledne můžete jíst pestře a ne pořád dokola chleba s máslem. Kdybych se měla rozhodovat znovu, koupila bych si ji nejspíš opět. Pokud si ale myslíte, že tato kuchařka vám dá návod na všední snídaně do pěti minut na stole, tak takových tam je jen pár receptů. Jinak jsou to recepty, které jsou sice rychlé, ale já je po ránu doopravdy nestihnu. A tak je využívám spíš o víkendu nebo je dělám den dopředu. 

Žádné komentáře:

Okomentovat