středa 19. července 2017

Koláč z josty a rybízu s celozrnnou moukou



Začátek prázdnin je pro zahrádkáře asi definitivně spjatý s otázkou "Kam s tím?", přičemž se nejedná o slamník, anóbrž o bobulovité plody, které všechny jako na potvoru dozrávají v podobný čas. Úplně nejvíc pak visí otazník nad rybízem a na naší zahrádce i nad jostou. 
Pokud jostu neznáte, tak se jedná o křížence černého rybízu a angreštu, plody na pohled vypadají jako přerostlý černý rybíz, chuťově je ale sladší a méně výrazná. Při zpracování je potřeba ji jednak zbavit ťopky a zároveň i "bubáku", protože je o dost větší než u rybízu.

Zkoušela jsem z ní vařit marmeládu i povidla, ale 
upřímně, velké nadšení z chuti se nekonalo. Konečně letos jsem ale na blogu Laskominy od Maryny objevila recept, ve kterém josta září jako hvězda jasná, spotřebujete jí do něj skoro půl kila a navíc je super snadný na přípravu. Oproti původnímu receptu jsem k jostě přidala i rybíz, aby dodal říz, a do těsta jsem vmíchala celozrnnou pšeničnou mouku. Stejně tak by to tam slušelo celozrnné špaldě a klidně i ve vyšším množství, než jsem použila já. Taky jsem ubrala cukr a tymián vyměnila za meduňku.

Koláč se setkal s ohromným úspěchem, chválili všichni, včetně dědečků, kteří jsou spíš konzervativnější, i včetně bratra, kterému je podezřelé všechno, co zavání jakoukoli zdravou ingrediencí. Proto taky omluvte úroveň fotografií, koláč mizel tak rychle, že je úspěch, že jsem stihla vyfotit aspoň kousek.

UPDATE: 
Nebojte se experimentovat s náplní koláče. Zkoušela jsem i variantu ostružiny/rybíz, a taky moc dobré! A pokud byste hledali další možnost, jak jostu zužitkovat, zkuste třeba i tento vynikající sirup z josty

Ingredience (na koláčovou formu o průměru 27 cm).

na těsto:
250 g hladké mouky
100 g celozrnné mouky
185 g másla
100 g moučkového cukru
1 lžička prášku do pečiva
3 lžíce studené vody

Obě mouky smíchám, přidám cukr, prášek do pečiva, promíchám. Přidám studené, pokrájené máslo a vodu, prsty zpracuji do měkkého, hladkého těsta. Z těsta odkrojím větší třetinu, tu zabalím do folie a dám do mrazáku. Zbylé dvě třetiny rovnoměrně rozmačkám do vymazané a vysypané formy. Těsto na pár místech propíchám vidličkou a peču 15 minut na 180°C. Než se předpeče, tak připravím náplň:

náplň:
cca 300-400 g josty (zbavené stopky i bubáku)
cca 150-200 g rybízu (já použila kombinaci bílého a černého, odstopkované)
vrchovatá lžíce bramborového škrobu
2 vrchovaté lžíce cukru krupice
6 lístků meduňky (najemno nakrájené)
50 g lískových oříšků (nasekaných na velmi drobno kvůli starším ročníkům :)

Jostu smícháme s rybízem, přidáme cukr, škrob a meduňku. 
Tuto směs rovnoměrně naneseme na předpečený korpus. Těsto, které se nám chladilo v mrazáku vyndáme a nahrubo nastrouháme navrch na koláč. Posypeme oříšky. Pečeme dalších cca 30 minut na 180 °C.
Necháme vychladnout ve formě a podáváme.



Žádné komentáře:

Okomentovat