čtvrtek 18. července 2019

Sirup z josty aneb jak elegantně zpracovat jostu


Josta je kříženec angreštu a černého rybízu, takže i v chuti kombinuje pikantnost obou druhů. Dlouhá léta jsem mívala dilema, jak ji zpracovat, protože džemy z ní mi nechutnaly a do koláčů a buchet je zvykem dávat rybíz. Asi před dvěma lety jsem naštěstí objevila kouzlo jostového koláče, letos jsem dala jostě šanci v tekuté podobě. A dobře jsem udělala. Sirup z josty, respektive později naředěná šťáva z josty, je příjemně kyselkavá, ale o něco jemnější, než klasický rybízový sirup. 

Pakliže i vy máte na zahrádce keřík josty, zkuste z ní letos udělat tenhle rubínový zázrak. 

Na cca 1 l sirupu:

750 g očištěné josty (stačí otrhat zelené stopky, hnědé "bubáky" klidně nechte, stejně to budete ještě pasírovat)
šťáva z 1 citronu
1 lžička kyseliny citronové
cca 300 ml převařené vody
cca 350 g cukru

Očištěnou jostu dejte do hrnce (zkuste se vyhnout nerezu), přidejte šťávu z citronu, kyselinu citronovou a (čistou!) rukou bobulky rozmačkejte. Zalijte vodou, přiklopte poklicí a nechte 24 hodin odpočívat - nejlépe trochu v chládku, mimo tropické teploty. 
Po 24 hodinách směs propasírujte přes jemné sítko nebo platýnko do jiného hrnce. Do šťávy přidejte cukr, zamíchejte a směs za neustálého míchání zahřívejte těsně pod bod varu. Pokud se začne tvořit na hladině pěna, lžící ji sbírejte.
Horkou šťávou plňte horké, vysterilizované sklenice, okamžitě uzavřete, pokud možno otočte dnem vzhůru. 

Uchovávejte nejlépe v chladu a temnu (ideálně v chladném sklepě). S tímto sirupem ještě zkušenosti nemám, ale obdobné mi vydržely cca půl roku až rok v chladnějším špajzu, po otevření pak necelý měsíc v lednici. 


Žádné komentáře:

Okomentovat