úterý 5. května 2015

Krémová chřestová polévka bez smetany


Nejde si nevšimnout, že chřestová sezóna je v plném proudu. V obchodech je najednou k vidění jak bílý, tak zelený chřest, ve food časopisech je v aktuálních číslech řada receptů na jeho zpracování. A ani můj blog nebude výjimkou. Pro začátek jsem se rozhodla uvařit chřestovou polévku, kterou jsem zkoušela už loni, ale nebylo to úplně ono. A tak jsem letos vsadila na recept z webu kucharkaprodceru.cz Jany Florentýny Zatloukalové. Protože jak už jsem někde psala, u jejích receptů mám dojem, že opravdu fungují. Zafungoval i tentokrát. Takže jak na to?

Ingredience (pro 2):

600 ml vody
100 ml bílého vína
1 kg chřestu (bílého nebo zeleného)
45 g másla (30 g půjde do vody, 15 na jíšku)
1 lžíce hladké mouky
půl lžičky soli

Postup:
Chřest opláchnu. Odlomím nebo ukrojím spodní čtvrtinu každého stonku. Bílý chřest po celé délce krom hlavičky zbavím škrabkou slupky. U zeleného toto nemusím tolik řešit a oškrábu jen tužší spodek. Šlupky ani odřezky nevyhazuju.
Do nízkého a širokého hrnce dám vařit vodu společně s vínem, máslem (30 g) a solí.
Než se voda začne vařit, připravím si na vedlejší plotýnce v menším hrnci jíšku. Jakmile zezlátne, hrnec odstavím.
Mezitím se začala vařit voda. Postupně, vždy asi po 8 stoncích, do ní vkládám chřest. Ten musí změknout na skus, nebude to trvat déle než necelé dvě minuty. Pak ho vyndám, dám do ledové vody zchladit. Do vroucí vody dám dalších 8 stonků. A tak pořád dokola, než mám hotovo. Pokud by se tekutina v hrnci moc vypařila, přiliju trochu vody.
Když už mám všechen chřest zblanšírovaný, přidám do hrnce asi polovinu slupek a odřezky. Povařím ani ne minutu. Tekutinu pak přes cedník sliju do hrnce s jíškou (šlupky a odřezky vyhodím). Pořádně metličkou promíchám a vařím asi 15 minut.
V tomto prostoji osuším chřestové stonky. Asi 6 z nich pokrájím, krom hlaviček, na centimetrové špalíčky. Zbytek uložím do lednice na další chřestové radovánky (vydrží v lednici asi týden).
Nakrájené stonky pak přihodím k vařící se polévce, minutu povařím a vypnu plotýnku. Tyčovým mixérem rozmixuju. V tuto chvíli již mohu polévku nandavat na talíře, ozdobit chřestovými hlavičkami a podávat třeba s pečivem.
Dobrou chuť.


Žádné komentáře:

Okomentovat