čtvrtek 20. dubna 2017

Falunská uzenka, ta nejlepší, v troubě pečená aneb Švédsko nejen na talíři



Velikonoce jsem strávila v zemi dětí z Bullerbynu. Konkrétněji v regionu Dalarna, ve kterém si nachází i město Falun, známé díky měděným dolům a nejen těm. Možná si někteří z vás vybavují pasáž, ve které si Anna notuje popěvek o falunských uzenkách. Nevím, co si představíte vy, když se řekne falunská uzenka - já nějakou malinkou klobásku. A to jsem tedy vedle, jak ta jedle. Falukorv malinký tedy rozhodně není - někde jsem našla trefné přirovnání, že je to takový párek na steroidech. To sedí. Vzhledem k tomu, že jsem fanoušek Astrid Lindgrenové, musela jsem si falunskou uzenku koupit a ani její velikost mě neodradila. Doma jsem pak googlila, co si s tím vlastně počít, až jsem narazila na klasický švédský recept - falukorv pečený v troubě. Při jeho přípravě jsem si sice připadala trošku jako přispěvatelka mimibazaru, ale když je to švédské, nemůže to být přeci špatné, což? Výsledek je překvapivě chutný, takže pokud se vám tato uzenina někdy dostane také do rukou, rozhodně je to jedna z variant, jak s ní naložit. Pro Švédy je to údajně chuť dětství a pohody, a vlastně i já jsem si na tom docela dobře pochutnala. Salát k podávání je ovšem MUST. 

Ingredience:
1 falukorv (800 g)
1 jablko
1 cibule
2 rajčata
12% smetana - 200 ml
4 lžíce dijonské hořčice
něco sýru ke strouhání (já použila cheddar)
2 lžíce olivového oleje
petrželka k ozdobení

Postup:

Zapékací mísu vytřeme olejem,
Falukorv zbavíme červeného obalu. Uděláme v něm zářezy tak, abychom uzeninu nepřekrojili úplně. Zářezy jsou v asi 2-3cm rozestupech. Oloupeme cibuli, nakrájíme ji na tenké plátky a jednotlivé plátky strčíme do každého druhého zářezu. To samé uděláme s jablkem. Také rajčata nakrájíme na plátky a nastkáme, kam se nám zrovna zlíbí. Co se nám nevejdete do zářezů, poházíme okolo.
Smetanu v misce smícháme s hořčicí a touto směsí polijeme falukorv.
Na závěr posypeme nastrouhaným sýrem.

Troubu rozpálíme na 200°C a pečeme asi 20-25 minut, dokud falukorv mírně nezhnědne a nebude propečený.
Podáváme s bramborem či bramborovou kaší a salátem, posypeme petrželkou.


Pokud by vás zajímalo, jaká další jídla jsou specialitami severu, nemohu příliš sloužit - restaurace jsou tak drahé, že jsme s kamarádkami vařily těstoviny dovezené z Čech a mazaly chleba s máslem.
Měly jsme však možnost ochutnat veleznámé semly, sladké housky s krémem, které byly tak výborné, že už se na ně taky chystám.

Máte-li v plánu návštěvu Švédska, mohu region Dalarna rozhodně doporučit. Před několika lety jsem byla i na jihu Švédska, a řekla bych, že Dalarna je o něco autentičtější a rozmanitější. Dalarna je kraj spíše vesniček a menších městeček, je to i oblast s trochou kopečků, takže krajina není tak jednotvárná. Vzhledem k tomu, že to není kraj vyhledávány zahraničními turisty, jsou i místní obyvatelé velmi vstřícní a jsou rádi, že nějakého cizince vidí. Rozhodně jsme neměly dojem, že jsme u studených seveřanů. K návštěve mohu doporučit měděné doly ve Falunu, Moru, Nusnas - městečko vyřezávaných červených koníků, pokud byste byli trochu níže, tak i Uppsalu a Sigtunu, údajně nejhezčí městečko Švédska.


Žádné komentáře:

Okomentovat